پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی - پربيننده ترين عناوين هنر :: نسخه کامل http://deabel.org/vsnc.i5qabyd2xla82.html Mon, 18 Jun 2018 15:27:34 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://deabel.org/skins/default/fa/ch01_newsfeed_logo.gif پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی http://deabel.org/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه اطلاع رسانی دعبل خزاعی آزاد است. Mon, 18 Jun 2018 15:27:34 GMT هنر 60 مرثیه خوانی حضرت زهرا(س)/ حاج کاظم دانایی http://deabel.org/vdcaomne.49nuu15kk4.html دریافت ]]> هنر Sat, 27 Jan 2018 08:52:05 GMT http://deabel.org/vdcaomne.49nuu15kk4.html برگزیدگان جشنواره "هنر آسمانی" معرفي شدند http://deabel.org/vdcc.mqpa2bqs4la82.html به گزارش خيمه، این جشنواره که با هدف "گسترش فرهنگ اسلامی با آثار ‌روزآمد هنری" و "دستیابی به هنر دینی از طریق تربیت نیروی انسانی کارآمد"، برگزار شده بود، برگزيدگان خود را در رشته‌هاي های ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و پژوهشی و بخش ویژه سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی معرفي کرد.در بخش هنرهاي تجسمي، در رشته گرافيک، سيد مهدي حسيني ، سيد محمد هادي قادري و محمد جواد شعباني، در رشته نقاشي، سيد علي موسوي قافله باشي، نعيمه السادات روح الامين و زهرا شرافتي و در رشته تصويرسازي، سيد حسين ذاكر زاده، عباس الياسي و طيبه امين به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.در رشته كاريكاتور، عبدالله حمزه، علي پورطالبي و فتح‌الله فرخ‌وند، در رشته عكس، مهدي رضائي‌مهر، يحيي نطنزي و سيد كريم قاسم‌زاده و در رشته خطاطي،‌ عليرضا نوربخش، عبدالله عبدالله زاده و محمد تقي اسدي شيخ احمدلو رتبه اي اول تا سوم را از آن خود كردند.همچنين در اين بخش، در رشته نگارگري، مسلم زارع و آمنه رسولي به ترتيب به عنوان نفرات اول و سوم انتخاب شدند و هيأت داوران هيچ اثري را به‌عنوان اثر دوم معرفي نکرد.در بخش هنرهاي نمايشي، در رشته فيلمنامه‌نويسي، سيد عباس صحفي، بلال الفت، سجاد صالحي، نفرات اول تا سوم شدند و در رشته نمايشنامه‌نويسي نيز غلامرضا يوسف زاده ، فاطمه باباعلي و روح الله ذوالفقاري رتبه‌هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.علي اكبر بهاري تهراني، حامد ابوالحسني و حسين سليماني نيز در رشته پژوهش اول تا سوم شدند.در بخش ادبيات جشنواره هنر آسماني، سيد محمدجواد شرافت، مهدي صفي ياري و سارا حيدري به عنوان نفرات اول تا سوم رشته شعر كلاسيك، يحيي علوي فرد، سعيد عسگري و عليرضا روحاني به عنوان رتبه‌هاي اول تا سوم رشته شعر كودك و نوجوان و اميد مهدي نژاد، سيد علي حسيني ايمني و محمد مجتبي احمدي به عنوان نفرات اول تا سوم در رشته ادبيات طنز برگزيده شدند.هيات داوران جشنواره همچنين زهرا صادق‌زاده، ابراهيم اكبري ديدگاه و حميد نوري را به عنوان رتبه‌هاي اول تا سوم در رشته شعر آزاد معرفي كرد، خديجه پناهي، سيد مهدي موسويان و محمدكاظم بدرالدين، برگزيدگان رشته نثر ادبي شدند و در رشته داستان نيز محسن رباني و مجيد ملامحمدي موفق به كسب رتبه‌هاي اول و دوم شدند و سيد كريم قاسم زاده و حسين حيدر بيگي به طور مشترك رتبه سوم را به دست آوردند. هيأت داوران، در هر يک از رشته‌ها نيز برگزيدگان خود در بخش ويژه انقلاب اسلامي را نيز معرفي کرد.براساس آراي هيأت داوران، سيد مهدي موسوي و احمد شاكري، در رشته شعر و داستان، احسان پورنعمان و اصغر شريفي، در رشته خوشنويسي، هادي طاهري در رشته عكس، سيد محمد ميركمالي در رشته نقاشي، هاجر عباسي حسين آبادي، در رشته طراحي و علي برزي در رشته فيلمنامه‌نويسي به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند.مراسم اختتاميه دومين جشنواره هنر آسماني که به كوشش حوزه هنري، مركز پژوهش‌هاي اسلامي سازمان صدا و سيما، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و مركزمديريت حوزه علميه قم، برگزار شده بود، به كار خود پايان داد. ]]> هنر Sat, 31 Jan 2009 06:15:39 GMT http://deabel.org/vdcc.mqpa2bqs4la82.html آموزش ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به مداحان لازم است http://deabel.org/vdchwwnx.23nimdftt2.html احسان محمدی/ دعبل: «حسین روحانی» استاد و مدرس نغمات آیینی است. مداحان و ذاکران تهرانی حسین روحانی را با کلاس‌های دوشنبة ایشان در خانة مداحان می‌شناسند. روحانی در این کلاس‌های آموزشی، ردیف‌های آواز سنتی را به ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) آموزش می‌دهد. وی موسیقی سنتی را نزد استاد «محمود کریمی» آموخته است و خود دستی در تعزیه‌خوانی و مداحی و ذاکری اهل‌بیت(ع) دارد. به عقیدة ایشان فراگیری ردیف‌ها و دستگا‌های موسیقی سنتی برای یک مداح حُسن است و این خوب نیست که مداحی فالش بخواند و مخاطبانش متوجه شوند. در ادامه، گفت‌وگوی «دعبل» با ایشان را درخصوص آموزش ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) بخوانید:      دعبل: استاد شما علاوه بر تدریس نغمات آیینی، خودتان هم مداحی می‌کنید؟    روحانی: بله. من 20 سال نزد استادان بزرگی مانند مرحوم محمود کریمی که استاد نغمات و ردیف دستگاهی بودند، آموزش دیده‌ام. اکنون علاوه بر تدریس ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی به مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع)، خودم نیز مداحی می‌کنم. این کار را بسیار دوست دارم و از 10 سالگی در نقش دو طفلان مسلم نزد مرحوم آقای «تقی فرحزادی» در تعزیه حضور داشتم. آقای فرحزادی پدر دو شهید بودند و در فرحزاد تعزیه‌خوانی داشتند؛ ایشان همان زمان به من می‌گفتند که ردیف‌ها را یاد بگیرم. ایشان در میدان‌گاهی در محلة ما معرکة تعزیه می‌گرفتند و گاهی من در نقش دو طفلان مسلم قرار می‌گرفتم. کم‌کم به این حوزه علاقه‌مند شدم.      دعبل: مواجهة ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت(ع) با نغمه‌ها و آواها نسبت به کسانی که صرفاً در حوزة موسیقی سنتی فعالیت می‌کنند، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؟    روحانی: خوانندگی پایه و اساسی دارد که باید رعایت شود. این پایه و اساس، ردیف و دستگاه‌های سنتی و آواز ایرانی است. این موضوع دربارة تعزیه، مدیحه، مرثیه، آوازها، ترانه‌ها و لالایی‌ها صدق می‌کند. وقتی دانشجویان و هنرآموزان این مهارت‌ها را می‌آموزند، آگاهی می‌یابند که کدام را در کجا استفاده کنند؛ مثلاً نغماتی داریم که هر کدام برای خود محتوا و پیامی مخصوص دارند؛ مثل «دشتی» که یک حزن و «بیات اصفهان» که حزن دیگری دارد و این حزن‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند.      دعبل: چه الزامی وجود دارد که مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) این ردیف‌ها و نغمه‌هایی را که می‌گویید بیاموزند؟    روحانی: هر چه انسان دانش بیشتری داشته باشد، باز هم کم است. به‌علاوه، فراگیری این‌ها حُسن است. این موضوع به سلیقة مداح و این‌که در چه مجلس، چه مکان و چه موقعیتی قرار دارد نیز بازمی‌گردد؛ مثلاً ایام محرم با ایام شادی متفاوت است؛ بنابراین برای هر کدام از آنها از قواعد مربوط به خود استفاده می‌کنیم و برای این منظور پیش‌تر باید قواعد را بیاموزیم. این‌که می‌گویم حزن موجود در آواز دشتی با آواز بیات اصفهان با هم فرق می‌کنند یک موضوع جدی است؛ مانند گریه، مثلاً ما یک گریة شادی و یک گریة حزن و اندوه داریم. هر دو گریه هستند؛ ولی با یکدیگر متفاوت‌اند. یکی از روی خوشحالی است و دیگری از روی ناراحتی و غم.  نغمات آیینی ارتباط تنگاتنگی با ردیف‌های دستگاهی دارند. مادحان و واعظان در گذشته در پایان سخنرانی‌شان گریز می‌زدند. مداحان در گذشته، ردیف‌ها را یاد می‌گرفتند و برای گریز زدن از نغمات استفاده می‌کردند. در تعزیه نیز این موضوع صدق می‌کند. برخی مخاطبان محافل و مجالس مذهبی از ردیف‌های آوازی مطلع‌اند و به گمان من صورت خوشی ندارد که مداح فالش بخواند و آنها متوجه ‌شوند.      دعبل: اما برخی علاقه‌مندانِ فراگیری ردیف‌های آوازی در موسیقی سنتی، نگران مباحث فقهی دربارة موسیقی نیز هستند و دربارة ضرورت و لزوم یادگیری آن تردید دارند.    روحانی: جواب این سؤال بسیار مشکل است. برای این‌که به این سؤال جواب دهیم، باید شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا را از زیر خاک بیرون بیاوریم؛ چون ایشان فیلسوف، اسلام‌شناس و در رشتة موسیقی توانا بودند؛ ولی از نظر من آنچه اجرا می‌کنیم، مباح است و ثواب دارد. مسئله به نظر من چیز دیگری است، برخی مداحان از ردیف‌های موسیقی در مداحی‌شان استفاده نمی‌کنند؛ اما از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند. پاپ، موسیقی غربی است.      دعبل: به نظر شما دلیل گرایش گروهی از مداحان و مخاطبانشان به سمت این نوع الحان و نغمات و این نوع اجرا چیست؟    روحانی: موسیقی غربی راحت‌ است و آنها ردیف ندارند. یک دلیل هم این است که جوانان به این نوع موسیقی علاقه‌مند هستند و نمی‌توان به آنها فشار آورد و تحمیل کرد که چه چیزی را دوست داشته باشند یا نداشته باشند؛ البته در حوزة ذاکری و مداحی اهل‌بیت(ع) همة تلاش ما این است که جوانان راه صحیح را انتخاب کنند. مداحی ابعاد گسترده‌ای دارد؛ مثلاً مناجات را هیچ‌گاه نمی‌توان با موسیقی پاپ خواند. مناجات باید حزن داشته باشد و انسان را به عالم بالا متصل کند.        دعبل: این‌که می‌گویید تلاش می‌کنید تا جوانان راه صحیح را پیدا کنند، چطور این‌ کار را انجام می‌دهید؟    روحانی: هیچ چیزی به‌سادگی به دست نمی‌آید. باید فعالیت کنیم و زحمت بکشیم. این کار مانند خمرة رنگرزی نیست. باید فعالیت‌های بسیاری صورت گیرد. قبل از انقلاب در فیلمی به نام «خانة خدا» آقای «علی بهاری» مناجاتی را با رعایت ردیف دستگاهی می‌خواندند، یا آقای «مؤذن‌زاده» در بیات ترک اذانی گفته است، ببینید چقدر زیباست! اگر ایشان از ردیف‌ها آگاهی نداشتند، نمی‌توانستد به این زیبایی اجرا کنند. می‌توانستد بخوانند؛ ولی قطعاً کارشان به این زیبایی نمی‌شد. فراگیری صرفاً  مربوط به جوانان هم نیست. به نظرم همة مداحان باید ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی را یاد بگیرند. در کلاس‌هایی که تا کنون در خانة مداحان تشکیل شده است، مادحان مختلفی شرکت می‌کنند. گاهی حس می‌کنم بعضی از مادحان به خود می‌گویند که بعد از 30 الی 40 سال خواندن و مداحی کردن، شاگرد شویم! باید بگویم من نیز شاگرد هستم و گاهی از یک شاگرد مبتدی هم چیزهایی یاد گرفته‌ام.      دعبل: شیوة آموزش شما در خانة مداحان چگونه است؟    روحانی: در ابتدا دو بیت انتخاب می‌کنیم و آن را در دستگاهی می‌خوانیم، دانشجویان نیز ضبط می‌کنند و به مدت یک هفته وقت دارند تا آن را تمرین کنند. مثل ورزش کردن، راه رفتن و نرمش کردن است. باید صبح ترشی‌جات نخورید، شیر و عسل بخورید و همیشه زمزمه کنید. باید ورزش کنید. به نظر من بهتر است، ابتدای کلاس ما با آموزش دستگاه شور باشد؛ چون همة نغمات مورد نیاز مداحان و ذاکران در دستگاه شور وجود دارد؛ مثلاً دلکش ماهور همه شور است، منتها در پایان در ماهور فرود می‌آییم.      دعبل: از کلاس‌های درس خود در خانة مداحان راضی هستید؟ پیشرفت مداحان و ذاکران علاقه‌مند به یادگیری نغمات، ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی رضایت‌بخش است؟    روحانی: بله، اولین شاگرد من آقای خورشیدی بود. ایشان یک مداح بسیار توانا است. وقتی درآمد شور را به ایشان آموزش دادم، به یکی از شهرستان‌ها رفت و همین شور را خواند و همه به او احسنت گفتند. بالاخره در یک مجلس 200 الی 300 نفری سه نفر اهل فن هستند. از بهترین شاگردانم می‌توانم به آقای بهتویی، آقای خورشیدی و آقای ابوالقاسمی اشاره کنم.     ]]> هنر Wed, 23 May 2018 10:31:02 GMT http://deabel.org/vdchwwnx.23nimdftt2.html اپرای عروسكي عاشورا روی صحنه می‌رود http://deabel.org/vdcd.50o2yt0nxa26y.html به گزارش خیمه، بهروز غریب پور به خبرنگار خیمه گفت: «مرکز هنرهای نمایشی که یکی از تهیه کنندگان این اپرا است، به ما پیشنهاد کرد که کار را در بخش ویژه تئاتر فجر شرکت دهیم که ما نیز پذیرفتیم.»وی با بیان اینکه «این تصمیم به صورت جمعی اتخاذ شد» اظهار داشت: «از آنجا که بنیاد رودکی نیز در بیرون از فضای سالن فردوسی مشغول انجام اصلاحات و تعمیرات اساسی بود، این تاخیر یک هفته ای، باعث شده که هم ما از بابت چهره این سالن نگرانی نداشته باشیم و هم آنها با طیب خاطر به کار خود ادامه دهند.»غریب‌پور تصریح کرد: «CD اپرای عروسکی عاشورا از روز شنبه به بازار خواهد آمد و کتابچه آن نیز که شامل متن کامل اپرا است، در مراحل اولیه تهیه قرار دارد.»کارگردان اپرای عروسکی عاشورا با بیان اینکه «خسرو روشن خوشنویسی این کتابچه را به خط نستعلیق برعهده دارد»، خاطرنشان کرد: «بعید می‌دانم این کتابچه برای اجراهای جشنواره‌ای آماده شود، اما در اجراهای عمومی به تماشاگران فروخته خواهد شد.»وی مدت این اپرا را 72 دقیقه اعلام کرد و گفت: «علي پاكدست، سازنده عروسک ها، مريم اقبالي، سرپرست كارگاه عروسكي و بهزاد عبدي، هنرمندان ايراني مقيم اوكراين آهنگسازي اين اثر را بر عهده داشته‌اند.»اپرای عروسکی عاشورا از ساعت 18 در تالار فردوسی به روی صحنه خواهد رفت. ]]> هنر Tue, 20 Jan 2009 08:51:26 GMT http://deabel.org/vdcd.50o2yt0nxa26y.html نشست آسیب شناسی تعزیه برگزار شد http://deabel.org/vdcg.n9nrak93ypr4a.html به گزارش خیمه،  در ابتدای نشست یک کارگردان تئاتر، تعزیه را نمایش خاصی دانست که از دل آیین سوگواری عاشورا برآمده و مبتنی بر قرارداد، نماد و نشانه هاست.ناصر بخت مبنای شکل گیری تعزیه را آیین های عزاداری دانست و گفت: «تعزیه در آیین های باستانی ریشه دارد؛ ایرانیان برای تجلیل از شهدا، قهرمانان ملی و ... شکل خاصی از عزاداری را داشته اند که هسته اولیه نمایش در آن دیده می شده اما هنوز نمایش نبوده اند.»به گفته وی تعزیه از زمان های قدیم وجود داشته و بر اساس اسناد، دوره آل بویه آغاز عزاداری رسمی بعد از اسلام برای امام سوم شیعیان، امام حسین(ع) است.عضو کمیته ثبت ملی تعزیه افزود: «تعزیه با پیشرفته ترین شیوه های امروزی تئاتر نیز هم خوانی می کند و با وجود این که تعزیه از تفکر سنتی آمده اما یکی از نحله های هنر پسامدرن هم بازگشت به گذشته است و ما نباید تا این اندازه شیفته شیوه های غربی شده و تعزیه را فراموش کنیم.»ناصر بخت با بیان اینکه «تعزیه امروز آسیب دیده است»، تصریح کرد: «متاسفانه به دلیل عدم ثبت علمی تعزیه مکاتب این نمایش سنتی از بین رفته و در آینده نیز تنها تقلیدی دور از تعزیه باقی می ماند که نمی تواند آن را به نسل آینده معرفی کند.»تعزیه بدون حمایت دولت هم می ماند مسئول پیگیری پرونده تعزیه نیز در این نشست گفت: «کنش و واکنش، تعلیق و به طور کلی تمام عناصر درام به شکل ساده تر در تعزیه وجود داشته و اگر جذابیت های تعزیه را باز کنیم، عناصر درام را به شکل تعریف شده در آن می بینیم.»سید عظیم موسوی با اشاره به اینکه در تعزیه به ندرت ایهام دیده می شود، بیان کرد: «همه چیز در تعزیه به قدری روشن و بدون ابهام است که مخاطبان به راحتی آن را درک می کنند و به ندرت اختلاف نظری در پیام القا شده از آن وجود دارد.»وی این نمایش آیینی را صاحب یک پایگاه مردمی معرفی کرد و افزود: «از آن جایی که تعزیه میراث فرهنگی کشور ماست به همین دلیل از دولت انتظار می رود که حمایت ویژه ای از تعزیه داشته باشد اما نباید تصور کرد تعزیه پایگاه مردمی ندارد.»مسئول پیگیری پرونده تعزیه، معتقد است تعزیه بدون حمایت دولت هم می ماند اما برای حفظ بهتر آن مسئولان باید وارد عمل شوند. یک کارگردان تئاتر نیز با بیان اینکه «تعزیه به صورت علمی در جامعه مطرح نشده است»، گفت: «ماندگاری هر یک از سبک های نمایشی در نتیجه علمی شدن است اما متاسفانه ما تعزیه علمی نداشته ایم و این نتیجه نبود فرصت، دلسوزی و روی کار آمدن افرادی که علم تئاتر ندارند، است.»محمود فرهنگ در پایان خواستار برداشتن نگاه کوته فکرانه از تعزیه شد. ]]> هنر Thu, 19 Feb 2009 08:49:23 GMT http://deabel.org/vdcg.n9nrak93ypr4a.html داوود رشیدی: میرباقری سبب شد تا حضور در مختارنامه را بپذیرم http://deabel.org/vdcbaab8.rhbswpiuur.html داوود رشیدی، یکی از مهم‌ترین دلایل حضور خود در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» را کارگردانی داوود میرباقری عنوان کرد و گفت این مجموعه فرا‌تر از انتظار عمل کرد و نزد مردم جا افتاده است. این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ، ضمن بیان این‌نکته گفت: بعضی از پروژه‌های تلویزیونی با هزینه‌های زیادی ساخته می‌شوند و کارگردان و بازیگران برای ساخت آن زحمت زیادی می‌کشند. ‌مجموعه «مختارنامه» را نیز می‌توان از جمله سریال‌های پرهزینه تلویزیون دانست که توانسته فرا‌تر از انتظار‌ها عمل کند. رشیدی که نقش «نعمان بن بشیر» پدر زن مختار ثقفی را در این مجموعه ایفا کرده است، ضمن بیان اینکه‌ «نمی‌توان این مجموعه را تنها با چند کلمه توصیف کرد»، ادامه داد: بازی در مجموعه تاریخی «مختارنامه» را به دلیل تجربه کارگردانی داوود میرباقری پذیرفتم، چرا که می‌دانستم او کارش را به خوبی می‌شناسد. این بازیگر که سابقه حضور در سریال‌های تاریخی از جمله «ولایت عشق» را دارد، در ادامه گفت: بعد از بازی در این مجموعه بیشتر وقتم را صرف تئا‌تر کردم و نمایش «منهای دو» را بر روی صحنه بردم. وی درباره اجرا نمایش «منهای دو» نیز گفت: این نمایش با استقبال خوبی روبرو شد که همین موضوع انگیزه‌ام را برای ادامه کار در تئا‌تر بیشتر می‌کند. بازیگر مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» و چهره ماندگار هنر جمهوری اسلامی، در پایان عنوان کرد: امیدوارم کارهای تئا‌تر و نقش‌هایم در تلویزیون مورد توجه مردم قرار بگیرد. از این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون دو تله تئا‌تر «شایعه» و «گودو» مدتی پیش از تلویزیون پخش شد. ]]> هنر Sun, 02 Jan 2011 07:12:38 GMT http://deabel.org/vdcbaab8.rhbswpiuur.html راويان موسيقي مذهبي به رديف تسلط ندارند http://deabel.org/vdch.qnkt23n-wftd2.html به گزارش خيمه، این پژوهشگر موسيقي در خصوص كمرنگ شدن پيوند الحان موسيقي آوازي با مداحي افزود: «طي سه - چهار دهه گذشته تغييرات و تحولات گسترده‌اي در روند اجتماعي- اقتصادي ايران صورت گرفت و بسياري از موضوعات و مفاهيمي كه ما با عنوان موضوعات سنتي مي‌شناختيم، دچار تغيير شد كه بر اساس تغيير در نحوه نگرش، شيوه معيشت و مجموعه رفتارهاي جامعه و خيلي از ساختارهايي كه داراي قدمت بود و ما از آنها به عنوان رفتارهاي با اصالت ياد مي‌كنيم دستخوش تغيير شدند.» وي بیان کرد: «در حال حاضر تمامي رسانه‌هاي موجود اعم از خارجي و حتي داخلي وقتي انواع موسيقي‌هايي را كه هيچ ارتباطي با ساختار فرهنگي و موسيقايي ما ندارد، تبليغ مي‌كنند طبيعتا تأثيرگذار است و شكل و محتواي اين موسيقي مذهبي را عوض مي‌كند.» موسيقي مذهبي از سنتي جدا نيست نصراشرفی «با بيان اينكه موسيقي و الحان مذهبي ما ناشي از موسيقي سنتي و يا قومي‌ماست»، اظهار داشت: «موسيقي كه ما به عنوان موسيقي مذهبي و يا ديني -مذهبي مي‌شناسيم چيزي جدا از موسيقي سنتي،رديفي ، قومي و نواحي نيست.بر اين اساس وقتي تمامي ساختارهاي موسيقي قومي و ملي ما دستخوش تغيير شد، موسيقي مذهبي هم بالطبع دستخوش تغيير مي‌شود.» وي با اشاره به استفاده موسيقي مذهبي از رديف موسيقي سنتي ادامه داد: «در تعزيه از گوشه‌هايي كه مأخوذ از موسيقي رديف بود،استفاده مي‌شد.همچنين انواع سحري‌ها، مناجات خواني‌ها، استغاصه‌ها و ندبه‌ها همه اينها مواردي بوده كه از موسيقي سنتي و قومي ما ماخوذ بوده است .اما وقتي در حال حاضر موسيقي ملي ما(انواع موسيقي رديفي ،نواحي يا موسيقي‌هايي كه در سنت‌هاي فرهنگي ايران قابل تعريف است) دستخوش تغيير شده بالطبع موسيقي مذهبي هم كه برداشتي از آنهاست دچار تغيير مي‌شود و باعث از بين رفتن ساختارهاي اصالت آميز آنها مي‌گردد.» راويان موسيقي مذهبي رديف را از تعزيه‌خوانان ياد مي‌گرفتند این پژوهشگر با اشاره به آموزش مداحان در گذشته بر اساس موسيقي رديف دستگاهي گفت: «مداحان و اساسا ذاكرين ، مجريان و راويان موسيقي مذهبي در گذشته به موسيقي رديف يا به موسيقي قومي زادبوم خودشان آشنا بودند و آن را كاملا مي‌شناختند و اجرا مي‌كردند كه البته ممكن است آموزش آنها به طرق مختلف صورت گيرد مثلا در گذشته خيلي از راويان موسيقي مذهبي كه به رديف واقعا مسلط بودند و خودشان رديف‌دان‌هاي بزرگي بودند از كودكي در گروه‌هاي تعزيه حضور داشتند و از طريق تعزيه خوان‌هاي قديمي رديف را ياد مي‌گرفتند.» نصر اشرفي ادامه داد: «خيلي از رديف‌دان‌ها به شيوه‌هاي كلاسيكي كه در ايران متداول بوده رديف را فرا مي‌گرفتند و الحان و نغماتي را كه به عنوان موسيقي مذهبي ارائه مي‌دادند مأخوذ از رديف بوده ، بر اين اساس بايد گفت كه راويان موسيقي مذهبي اعم از مداح‌ها، سحرخوانها،مناجات‌خوانها،چاوش خوانها، تعزيه‌خوانها و ذاكرين و .... همه موسيقي رديف را مي‌دانستند و اين چيزي است كه امروز تقريبا استثناء است يعني امروز كمتر مداح، ذاكر و راوي موسيقي مذهبي به رديف تسط دارد.» موسيقي مذهبي و سنتي ساختار و فرم يكسان دارند اين پژوهشگر موسيقي يادآور شد: «موسيقي سنتي و موسيقي مذهبي دو موضوع جداگانه نيستند. در حقيقت موسيقي مذهبي به اين معني موسيقي مذهبي است كه از مضامين خاص مذهبي برخوردار است و يا در مناسبت‌هاي ويژه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد در غير اين صورت موسيقي مذهبي چيزي غير از موسيقي رديفي يا سنتي ما نيست.البته موسيقي سنتي هم چيزي غير از موسيقي مذهبي ما نيست.» وي بیان کرد: «اين دو موسيقي از نظر ساختار و فرم يكي هستند و تنها چيزي كه موجب لقب دادن مذهبي به برخي الحان مي‌شود اين است كه يا برخي متن‌ها خود داراي مضامين مذهبي هستند و يا به دليل كاربرد مستمر در مناسبت‌هاي خاص مذهبي به الحان مذهبي و موسيقي مذهبي مشهور مي‌شوند.» نصر اشرفي افزود: «اكثر خوانندگان و هنرمندان دوره قاجار مثل احمدخان ساوه‌اي هم راوي موسيقي مذهبي و هم راوي رديف بودند. به عبارت ديگر اين افراد در ايام مذهبي لحن‌هاي مذهبي را و در ايام غيرمذهبي، رديف را مي‌خواندند.همچنين همه خواننده‌هاي برجسته و شاخص قاجاريه و اوايل پهلوي اول بدون استثناء علاوه بر اينكه اذان، مناجات و... مي‌گفتند و رديف هم مي‌خواندند.» اين پژوهشگر در خصوص استفاده از الحان غيرسنتي در مداحي اظهار داشت:‌ «شرايط فرهنگي كشور به سمتي رفته كه امروزه بسياري از ساختارهاي فرهنگ ملي و فرهنگ كلاسيك ما كه به اشتباه به عنوان فرهنگ سنتي از آنها نام برده مي‌شود دستخوش تغييراتي شده كه به دنبال آن كم كم يك فرهنگ بي‌هويتي جايگزين آن مي‌شود.» استفاده از 7 دستگاه موسيقي در مداحي‌ها نصر اشرفي در ادامه با بيان اينكه «همه دستگاه‌ها در مراسم عزاداري مورد استفاده قرار مي‌گيرند»، اظهار داشت: «در تعزيه‌خواني‌هاي ايران 7 دستگاه موسيقي ايران كامل استفاده مي‌شود البته استفاده آن به مناطق كشور هم بستگي دارد مثلا دستگاه شور رواج بيشتري دارد.» وي ادامه داد: «در مناجات خواني‌ها از دشتي، شور، اصفهان و همايون استفاده مي‌شود و نوحه‌هاي عزاداري در چهارگاه، بيات ترك و سه گاه است كه به عقيده من نمي‌توان ميزاني براي آنها قائل شد.» ايران گسترده‌ترين نوع موسيقي مذهبي را در خاورميانه دارد اين پژوهشگر موسيقي خاطر نشان كرد: «از دوره صفويه به بعد ما در ايران گسترده‌ترين نوع موسيقي اسلامي را داريم ،در واقع در مجموعه خاورميانه كشور ايران گسترده‌ترين نوع موسيقي مذهبي را دارد و از هيچ نظر قابل مقايسه با ساير كشورها نيست.» وي افزود: «به عقيده من موسيقي مذهبي در ايران يكي از گسترده‌ترين انواع موسيقي به لحاظ محتوايي و مفهومي است و يكي از گسترده‌ترين و متنوع‌ترين انواع موسيقي از نظر كمي و كيفي در تمام خاورميانه محسوب مي‌شود.» ]]> هنر Wed, 07 Jan 2009 05:48:16 GMT http://deabel.org/vdch.qnkt23n-wftd2.html ویژه برنامه "نقش خاتم" ويژه شهادت پيامبر پخش مي‌شود http://deabel.org/vdci.yawct1awubc2t.html به گزارش خيمه، "نقش خاتم" برنامه‌اي 25 دقیقه‌ای است که به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) از شبکه سه سيما پخش خواهد شد.این برنامه به مناسبت‌های مذهبی، شهادت ائمه شامل آیتم‌های بحث کارشناسی، مصاحبه با ورزشکاران و هنرمندان و همچنین سرود و مداحی است و توسط گروه فرهنگ ومعارف اسلامی شبکه سه تهیه شده است.همچنين برنامه "نشانی"به مناسبت شهادت معصومین(ع) با حضور کارشناسان مذهبی (حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا و انصاریان) به همراه مداحی (حدادیان، محمد طاهری، مرتضی طاهری)، روضه خوانی،گروه‌های تواشیح و همخوانی بطور زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد . ويژه برنامه «باران به روایت دیگر» نيز با اجراي احسان علیخانی، برنامه‌ای گفتگو محور پیرامون موضوعات معنوی و اجتماعی جامعه است. ]]> هنر Tue, 17 Feb 2009 08:53:40 GMT http://deabel.org/vdci.yawct1awubc2t.html سوگواره‌ي عاشورايي «شعر خون و خورشيد» برپا مي‌شود http://deabel.org/vdciwpaz.t1aww2bcct.html رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهرکرد از فرخوان برگزاري چهارمين سوگواره عاشورايي «شعر خون و خورشيد» با موضوعات عاشورا و وقايع پس از آن در بهمن‌ماه امسال خبر داد.جواد کارگران افزود: اين سوگواره در مجتمع فرهنگي - هنري امين فرخشهر برگزار مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند آثار خود را تا تاريخ ۲۷ دي به دبيرخانه سوگواره به آدرس شهرکرد، ميرآباد غربي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال کنند.او هدف از برگزاري اين سوگواره را اعتلاي فرهنگ عاشورا، کشف جنبه‌هاي فرهنگي عاشورا، بيان اهداف فرهنگ عاشورا از نگاه شعر و کشف جنبه‌هاي متعالي فرهنگ عاشورا عنوان کرد. ]]> هنر Thu, 23 Dec 2010 07:12:58 GMT http://deabel.org/vdciwpaz.t1aww2bcct.html تاکید بر زیبایی‌های عاشورا در داستان‌های کودکان مهم است http://deabel.org/vdcf0xdm.w6d01agiiw.html در حالی که هفته‌ ملی کودک سال ۱۳۹۶ از پانزدهم مهر با شعار «هر کودک نشانی خداست...» آغاز به کار می‌کند، اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشست‌های تخصصی خود در این حوزه را آغاز کرده است. بر این اساس، دکتر سنگری در نشستی با عنوان «آموزه‌های عاشورایی» به تفصیل به بخشی از پیام‌های عاشورا پرداخت. به گفته‌ی او این پیام‌ها قابلیت طرح در قالب داستان یا قصه‌گویی را دارند و مربیان کودک و نوجوان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. این نویسنده و پژوهش‌گر در ابتدای سخنانش مقدمه‌ای را مطرح کرد: «سوال مهم همه‌ی ما یک چیز است: چرا به دنیا آمده‌ایم و قرار است در این دنیا چه کنیم؟ در فرصتی به نام عمر قرار است چه چیزی را رقم بزنیم؟ آمدن و رفتن ما برای چیست؟ خداوند پاسخ شیرینی به این مساله داده است. او در سوره‌ی ملک اشاره به خلقت، مرگ و تولد دارد. ما مرگ را پایان می‌دانیم، اما خداوند مرگ را یک خلق می‌داند و اشاره دارد که این دنیا یک آزمون‌گاه است و قرار است در آن زیباترین عمل را انجام دهیم. پس زیستن فرصتی است برای انجام زیباترین کارها.» نویسنده‌ کتاب «یک جرعه تشنگی» ادامه داد: «باید توجه داشته باشیم که گاهی ممکن است ما کار خوبی انجام بدهیم اما در پایان، حاصل آن بد باشد، چرا که تمام توان ما نبوده و افق بزرگ‌تری برای ما وجود داشته است. با این حال او بیان می‌کند که زیباترین عمل‌ها زمانی رخ می‌دهند که در همسایگی رنج قرار بگیرند. از این منظر است که گفته می‌شود کربلا زیباست. خداوند می‌فرماید همه برای رسیدن به بهشت از جهنم عبور می‌کنند. بنابراین ما انسان‌ها جهنم رفتارها را تحمل می‌کنیم تا وارد بهشت شویم.» این پژوهش‌گر در ادامه‌ سخنان خود به بررسی رویکردهای مطرح شده در حوزه‌ی عاشورا پرداخت تا مربیان حاضر در نشست با تکیه بر آن بتوانند برای طرح مساله در کلاس‌های خود از آن بهره ببرند. او گفت: «بررسی‌ها در فرهنگ و ادبیات نشان می‌دهد که طی ۵۰۰ سال گذشته به عاشورا و واقعه‌ی کربلا از چهار بعد نگاه شده است. نگاه اول که از همه متداول است نگاه سوگ و مرثیه است. در واقع کربلا برای ما یک تراژدی است.» وی به حضور ۲۳ کودک و نوجوان در واقعه‌ی عاشورا اشاره کرد و عدم توجه به زندگی‌نامه این قهرمان‌ها و عدم بیان آن را یک نقطه ضعف خواند: «متاسفانه ما نام بسیاری از این کودکان و نوجوانان را نمی‌دانیم و هیچ نویسنده‌ای هم در معرفی آن‌ها پیشگام نبوده است.» دکتر سنگری ادامه داد: «کربلا یک تراژدی است. غم و اندوه دارد و عمده‌ی متون ما نیز با همین رویکرد است. حال باید از خود بپرسیم طرح این رویکرد مناسب است یا خیر؟ آیا خوب است به سوگ بپردازیم و بچه‌ها گریه کنند؟ این گریه چه تاثیری دارد؟ اصلا مگر می‌شود از کربلا گفت و سوگ در آن نباشد؟ مگر اشک جزو جدایی ناپذیر زندگی نیست؟ در پاسخ باید گفت که گریه تقویت عاطفه‌ی کودک است. اما باید توجه داشت که گریه مقصد نیست، ‌ یک گذرگاه است تا درون را شخم بزنیم. توجه داشته باشید که هیچ‌کس در اشک دروغ نمی‌گوید. اشک زمانی که بر خوبان باشد در واقع پیوند زدن فرد با خوبان است.» سخنران نشست «آموزه‌های عاشورایی» به رویکرد حماسی، عرفانی و در پایان پیام و عبرت در طرح مساله‌ی کربلا اشاره کرد: «در نگاه پیام و عبرت باید توجه داشته باشیم که هر پدیده‌ای یک صورت و یک ملکوت دارد. برای دست یافتن به پنهان کربلا نیز باید از سطح عبور کرد و از آن پیام گرفت.» سنگری در پایان سخنان خود به پیام‌های مطرح شده از سوی امام حسین علیه‌السلام در زمان وقوع حادثه کربلا اشاره داشت و هر کدام را الگویی برای طرح داستان خواند: «امام حسین(ع) پیش از حرکت به سمت صحرای کربلا مواردی را به یاران خود تاکید کردند. نخست این‌که فرمودند من همیشه حرکت خود را صبحگاهان آغاز می‌کنم، هر کسی با من است سحرخیز باشد. در گام دوم بیان کرد که زیبایی در ظرفیت‌سازی است، او به ارتباط با دیگران اشاره کرد، خود برتربینی را گزافه‌گویی دانست. امام حسین علیه‌السلام به درنگ و تأمل در شتاب‌زدگی تأکید داشت. کم خردی را نشانه‌ی ناتوانی می‌دانست، اصحاب خود را از هم‌نشینی با شرور و فاسق منع می‌کرد. تمام این پیام‌ها می‌تواند جداگانه برای مخاطب ارایه شود.» او سخنان خود را با بیان پیام‌های امام حسین علیه‌السلام هنگام ورود به صحرای کربلا پایان داد. او گفت: «امام تا رسیدن به کربلا هفت اسب عوض کرد، خوب است بدانیم که هفت یعنی همیشه. وقتی هفت دور طواف می‌کنیم یعنی همیشه به دور خانه‌ی خدا خواهیم چرخید. وقتی هفت بار سنگ می‌زنیم یعنی همیشه به شیطان سنگ می‌زنیم. از طرفی هفت معنای همه می‌دهد. امام حسین علیه‌السلام در واقع برای ما پیامی داشته است: همیشه و همه با هم باشیم.» ]]> هنر Wed, 20 Sep 2017 09:47:51 GMT http://deabel.org/vdcf0xdm.w6d01agiiw.html نمايش سه فيلم از «رضا ميركريمي» در جشنواره رويش http://deabel.org/vdcaeun6.49n0a15kk4.html هم‌زمان با برگزاری مراسم بزرگداشت «سیدرضا میرکریمی» در هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، سه‌گانه منتخب این کارگردان در این جشنواره به نمایش در‌می‌آید.در روزهای برپایی این جشنواره سه فیلم «زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و «یه حبه قند» ساخته «سیدرضا میرکریمی» برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید و پس از آن میرکریمی از تجربیات و دیدگاه‌های خود در زمینه ساخت فیلم‌های دینی سخن خواهد گفت.هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از ۲۹ تا دوم آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود. ]]> هنر Wed, 14 Sep 2011 11:06:09 GMT http://deabel.org/vdcaeun6.49n0a15kk4.html حکایت زائران کربلا http://deabel.org/vdcayyn6.49nm015kk4.html مجتبی راعی (نویسنده و کارگردان) متولد ۱۳ اسفند ماه ۱۳۳۶ در اصفهان است. او در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه سینما و تئا‌تر دانشگاه هنر در رشته کارگردانی سینما فارغ التحصیل شد. شروع فعالیت هنری راعی در سال ۱۳۵۸ و همراه با بازی در نمایش «استثنا ء و قاعده» در اصفهان بود. او فعالیت خود را به عنوان فیلمساز با همکاری محمد رضاشرف الدین در جبهه‌های جنگ آغاز کرد. راعی نخستین فیلم بلندش، «انسان و اسلحه» (که آن را به عنوان پایان نامه تحصیلی‌اش ارائه داد.) رادر سال۱۳۶۷ ساخت. «عصر روز دهم» دهمین فیلم مجتبی راعی است. پروژه تولید «عصر روز دهم» به پیش از مرگ نابه هنگام زنده یاد رسول ملاقلی‌پور برمی گردد، داستانی که او قرار بود روایت کند اما پیش از آغاز، ناتمام ماند. منوچهر محمدی (تهیه کننده فیلم) در گفتگو با ماهنامه فیلم در این باره گفت: «مرحوم ملاقلی‌پور طرح اولیه‌ای نوشته بود که چندان با فضای امروز عراق نسبتی نداشت. به همین دلیل در سفری به عراق همراه او، در ارکان قصه تجدید نظر شد. آنجا فهمیدیم که نوشتن متنی متفاوت و قابل تولید، نیازمند تحقیقات مفصل تری است. این مسئله نیز وجود داشت که تاسوعا و عاشورا تمام شده و روزهای اربعین نزدیک بود. به همین دلیل قرار شد فیلم برداری چند صحنه مربوط به اربعین را با شتاب بسیار، طراحی و اجرا کنیم که چند روز پیش از نهایی شدن مقدمات، ایشان فوت کرد.» محمدی درباره هدف از ساخت «عصر روز دهم» در گفتگو با صنعت سینما گفت: «عصر روز دهم با رویکردی تازه در عرصه سینمای دفاع مقدس، تلاش دارد عناصر اعتقادی و دینی دو ملت ایران و عراق را با محوریت خاندان اهل بیت و بالاخص واقعه عظیم عاشورا به گونه‌ای تصویر کند تا سرفصل تازه‌ای در ایجاد پیوند دینی و فرهنگی بین دو ملت باشد.» محمدی درباره شرایط سخت ساخت فیلم در عراق گفت: «شرایط بحرانی عراق و اینکه در حال حاضر یکی از نا‌امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، و از طرفی ایام محرم هم بود، شرایط سخت و دشواری را پدید می‌آورد، از‌ همان قدمهای اول و گرفتن ویزا تا اعزام گروه. طبعا سایه نگرانی از وضعیت امنیتی که ممکن بود منجر به فاجعه‌ای شود، بر کل گروه سنگینی می‌کرد. در عین تامین ابزار و امکانات، باید روحیه افراد گروه را هم حفظ و تقویت می‌کردیم.» مجتبی راعی (کارگردان فیلم) درباره چگونگی پذیرش کارگردانی فیلم گفت: «ماه رمضان سال گذشته بود که منوچهر محمدی پیشنهاد کارگردانی این فیلم را مطرح کرد. از او خواستم خلاصه دوخطی طرحی را که با رسول ملاقلی‌پور در میان گذاشته بود برایم تعریف کند. من هم به شرط نخواندن فیلمنامه ملاقلی‌پور،‌ همان ایده اصلی را که عبارت از جستجوی خواهری برای یافتن خواهرش در عراق است، گرفتم و فیلمنامه خودم را نوشتم. به این ترتیب، فیلمی که راعی با نام عصر روز دهم ساخته، جز‌ همان ایده دوخطی که متعلق به منوچهر محمدی است، هیچ وجه مشترکی با فیلمنامه زنده یاد ملاقلی‌پور ندارد.» راعی درباره چگونگی انتخاب عوامل فیلم گفت: «در زمان حیات آقای ملاقلی‌پور، با شاپور‌پور امین، گلشیفته فراهانی و به طور کلی خیلی از عوامل میم مثل مادر صحبت شده بود و قرار بود با آن‌ها این کار را بسازند. به علت تغییرات فیلمنامه و اینکه فیلمنامه دیگری شد، دیگر عملا نمی‌شد که همه آن‌ها بیایند. بنابراین از عوامل جدیدی استفاده کردیم و بعضی از عوامل فنی انتخاب شده قبلی را هم در کار داریم. برای انتخاب بازیگران به هر حال فکر کردیم چه کسی می‌تواند به نقش نزدیک باشد و در وهله دوم، نه در این کار که در همه کار‌ها به این شکل است که چه کسی می‌تواند خودش را با توان مالی فیلم هماهنگ کند. در مجموع از گروهی که داشتم کاملا راضیم. ضمن اینکه چند بازیگر عراقی هم انتخاب کردیم که به نظرم آن‌ها هم خوب هستند. بعضی از عراقی‌ها را از تا‌تر کشورشان و تعدادی را هم که در ایران زندگی می‌کنند، در همینجا پسندیدیم. ترجیحم این بود که به زبان فارسی مسلط نباشند. من با حسن روح پروری (طراح صحنه و لباس) در سفر به هیدالو کار کرده بودم و او برای آن کار کاندید هم شده بود و به نظر من هم در آن کار و هم در عصر روز دهم فوق العاده کار کرد. در این فیلم باید جاهایی را می‌ساختیم و ترکیب می‌کردیم با مکانهای واقعی عراق که کسی متوجه ساخته شدن آن نشود و به نظرم روح پروری بسیار خوب از عهده کار بر آمده است.» راعی در مورد دلیل ساخت این فیلم می‌گوید: «فیلمی ساخته شده است به نام «هدف، خبرنگار» که در آن گفته می‌شود بیشترین تعداد خبرنگاران در جنگ آمریکا و عراق کشته شده‌اند. یعنی در این همه جنگ در تاریخ بشریت این تعداد خبرنگار کشته نشده‌اند. ضمن اینکه در آن فیلم از عراق تصویری ارایه می‌شود که مردم آنجا همیشه در میان خون و جنگ زندگی کرده‌اند. در واقع فیلم ما پاسخی به آن فیلم است. در این فیلم حدود ۸۰ درصد کار در فضای خارجی گرفته شده و بیشتر محل‌ها واقعی است و ما فقط اجازه می‌گرفتیم چند ساعتی در آنجا کار می‌کردیم و شرایط کوچه و بازار و زندگی مردم هم تقریبا طبیعی بود.» راعی در مورد کارگردانی اثر هم گفت: «من در کارگردانی هم باید یک داستان ملودرام را می‌گفتم که دختری به دنبال خواهرگمشده‌اش است وهم باید یک فیلم کاملا واقع گرایانه در مورد زندگی مردم وفضای عراق می‌ساختم. در کارگردانی سعی کردم این‌ها را ترکیب کنم که تماشاگر هم داستان را دنبال کند و هم با فضا و زندگی مردم عراق آشنا شود. سعی نکردیم فیلمی در ایران بگیریم و چند تابلوی عراقی و چند نفر چفیه دار را نشان بدهیم و بگوییم اینجا عراق است. سعی کردم تماشاگر فضای واقعی کوچه و خیابان‌ها و زندگی واقعی مردم عراق را ببینند. سعی کردیم داستان را از کار در آوریم. امیدوارم فیلم دیده شود و مورد پسند قرار گیرد.» فیلمبردار و صدابردار این فیلم جزو کسانی بودند که براساس قراردادشان از پروژه قبلی (پروژه رسول ملاقلی‌پور) گروه را همراهی کردند. برخی از صحنه‌های فیلم به دلیل شرایط خاص عراق در ایران فیلمبرداری شد بخشی از این صحنه‌ها مربوط به وقایع داخل بیمارستان هستند. راعی در این باره می‌گوید: «هنگام مراجعه به بیمارستان برای فیلمبرداری به ما گفتند که ما همیشه در آماده باش هستیم و چنان چه هر لحظه برایمان مجروح بیاورند ناچاریم فیلمبرداری شما را متوقف کنیم و ما هم نمی‌توانستیم بدون هیچ برنامه‌ای خود را در معرض چنین ریسکی قرار دهیم.» به این ترتیب این صحنه‌ها در تهران کار شد و صحنه‌های پست بازرسی آمریکایی‌ها، به دلیل آنکه در عراق استفاده از سلاح امکان پذیر نبود، در مناطقی از آبادان، خرمشهر و شادگان بازسازی شد. راعی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلمش را طراحی صحنه می‌داند و می‌گوید: «حسن روح پروری در بسیاری از لوکیشن‌های (مکان‌های فیلمبرداری) خارجی ناچار بود به گونه‌ای عمل کند که چیزهایی از عناصر و بافت و معماری صحنه را بپوشاند و این کار را باچیزهای دیگری انجام دهد که به هماهنگی و بافت کل لوکیشن لطمه نزند. راعی به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی صحنه عصر روز دهم، به هماهنگی میان لوکیشن‌های عراق و ایران اشاره می‌کند و معتقد است کم‌تر مخاطبی می‌تواند صحنه‌های ایران و عراق را از یکدیگر تفکیک کند.» حسن روح پروری (طراح صحنه و لباس) در مورد حضورش در عصر روز دهم، می‌گوید: «حسن کار با آقای راعی این است که فیلمنامه‌هایی که ایشان می‌نویسند به طراح اجازه کار و فکر می‌دهد و خلاقیت طراح می‌تواند، نمود پیدا کند. فضایی که ایشان می‌نویسند و تصویر می‌کنند، دارای ایده طراحی است. من خیلی خوشحالم که در سفر به هیدالو در خدمتشان بودم و به ایشان گفتم که می‌بالم به این دعوت. چون اگر ایشان از کارم راضی نبودند من را برای این کار دعوت نمی‌کردند. خیلی خشنود و خوشحالم که در عصر روز دهم هم حضور داشتم.» روح پروری در مورد فضای کار و امکانات آن گفت: «فضای کار متفاوت بود. بخش‌هایی در عراق فیلمبرداری می‌شد و بخش‌هایی را هم باید در ایران بازسازی می‌کردیم. این موضوع به خودی خود ایجاد انگیزه می‌کرد. ضمنا نقطه نظراتی که آقای راعی داشتند نسبت به رنگ و جزییات لباس، انگیزه‌ام را برای خلاقیت بیشتر می‌کرد. تهیه کننده دستمان را باز گذاشته بود و خوشبختانه از لحاظ ایده، طراحی و اجرا، پشتیبانی گروه تولید و تهیه کننده را داشتیم و مشکلی از لحاظ اجرا نداشتیم. هر آنچه می‌خواستیم در این پروژه انجام دادیم. چیزی نبود که در حد ایده مسکوت باقی بماند. انصافا دستمان خیلی باز بود.» روح پروری درباره فیلمبرداری در عراق گفت: «برای بازبینی لوکیشن، یک سفر ده روزه به عراق داشتیم. پس از بازگشت تهیه کننده در حال پیگیری کارهای اداری بود تا در عراق کار کنیم. ایشان گفتند شاید به خاطر فضای سیاسی عراق نتوانیم به صورت کامل در عراق فیلمبرداری کنیم، به خاطر همین به فکر بازسازی بخش‌هایی از عراق در ایران افتادیم. برای این منظور من به شهرهای مختلفی از جمله شوش‌تر، دزفول، اندیمشک، سوسنگرد، اهواز، آبادان، جزیره می‌نو، خرمشهر و... رفتم. قسمت اول کارمان در بین الحرمین بود. این را مطمئن بودیم که سه تا پنج روزدر بین الحرمین کار داریم. بعدش را مطمئن نبودیم دولت عراق به ما اجازه کار بدهد. برای همین لوکیشن‌هایی را در دزفول و شوش‌تر و آبادان و جزیره مینو و سوسنگرد به عنوان جایگزین انتخاب کرده بودیم. بخش‌های اعظمی را در عراق کار کردیم. بالاجبار بخش‌های مربوط به ارتش آمریکا و انفجارهایی که داشتیم را ناگزیر به خاطر فضای سیاسی عراق مجبور بودیم در ایران بازسازی کنیم. تنها مشکلم لباس و ادوات نظامی ارتش آمریکا بود. حدود صد ساعت تحقیقات از اینترنت داشتم که منجر به طراحی لباس، آرم، علائم و ادوات جنگی مثل تانک و نفربر و جیپ شد. این لباس‌ها، ادوات و لوازم را از ارتش گرفتیم و روی آن‌ها تغییراتی ایجاد شد که شبیه لوازم و وسایل آمریکایی‌ها شود.» بسیاری از نیروگاه‌های برق عراق در جریان حمله به این کشور آسیب دید به همین دلیل عراق با کمبود برق روبروست. از همین رو استفاده از موتورهای برق یکی از روش‌های معمول است و این کار هر صدابرداری را مشکل می‌کند. راعی یکی دیگر از ویژگی‌های فیلمش را صدابرداری در چنین شرایطی می‌داند که امکان کنترل صدای موتور‌های برق وجود نداشته، اما با تلاش مهران ملکوتی به حاصل مطلوبی انجامیده است. این صدا‌ها در دست‌های امیر حسین قاسمی به عنوان صداگذار فیلم، تکمیل شده‌اند. با توجه به اینکه برای فیلم‌های داستانی در عراق اجازه فیلمبرداری از اماکن مقدس داده نمی‌شود، گروه ناچار به شکل مستند از داخل برخی حرم‌ها تصویر گرفت و سپس این تصویر‌ها به کمک جلوه‌های دیجیتالی با تصویر بازیگران ترکیب شد. به عقیده راعی یکی دیگر از اتفاقات مهمی که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران در این فیلم روی داده، استفاده از پرده سبز به شکل کاملا دقیق و فنی، برای تروکاژ دیجیتالی فیلم (جلوه‌های ویژه) است. از دیگر کارهای دیجیتالی فیلم، صحنه‌ای است که یک بمب گذار انتحاری خود را در میان سربازان آمریکایی منفجر می‌کندکه این صحنه با کمک جلوه‌های ویژه دیجیتالی و استفاده از بیش از پنجاه لایه تصویر ایجاد شده است. احمد مهرانفر که بازی خوبش را در «درباره الی» به خاطر داریم درباره نقشش در عصر روز دهم در گفتگو با صنعت سینما، می‌گوید: «نقش من یک پزشک متخصص نابغه است. این شخصیت دچار یک جریان عاطفی می‌شود که او را به جاهایی می‌کشاند که نرفته و هیچ وقت هم دوست نداشته برود، اما بخاطر علاقه‌اش وارد کشوری می‌شود که در حال جنگ است و ناآرام. او وارد جاهایی می‌شود که با ایدئولوژی و فرهنگ او سنخیتی ندارد.» مهرانفر در مورد تعامل با بازیگر مقابلش گفت: «به حال چیزی که در این ارتباطات تعیین کننده است، فیلمنامه و کارگردان است. کارگردان با تمهیدات و بازیگردانی از بازیگرانش بازی می‌گیرد و سعی می‌کند به یکدستی در بازی‌ها دست پیدا کند. در این فیلم کار آقای راعی خیلی سخت بود، چون از یک طرف خانم توسلی، خانم رنگزن، خانم عبیسی و من را داشت و از طرف دیگر برخی نابازیگران را که برای اولین بار یا دومین بار جلوی دوربین می‌رفتند و به خاطر لهجه عربی و ملیتی که داشتند انتخاب شده بودند. در واقع هدایت آن‌ها بسیار سخت بود، اما آقای راعی به خوبی از عهده‌اش برآمدند.» مهرانفر در پایان گفت: «من فکر می‌کنم، بیش از هر گروهی، گروه تولید کارش سخت بود. قرار بود ده، پانزده روز در عراق باشیم، اماتقریبا دو ماه ماندیم. وقتی اقامت ما درست شد، گروه تولید شروع کرد به کار. با خیلی از آدم‌ها باید صحبت می‌کردند، کسانی که با سینما مخالفت داشتند و در فرهنگ خودشان آن را کار غیر شرعی و نامشروع می‌دانستند. این خیلی سخت بود آن‌ها را راضی کنند که با گروه راه بیایند و کمک کنند. حتی چند روزی به دلیل این شرایط تعطیلی داشتیم. در مجموع خیلی گروه تولید، ضربتی عمل کرد و ما در زمان معقولی برداشت بسیار مناسبی داشتیم.» «مشخصات فیلم» فیلمنامه نویس و کارگردان: مجتبی راعی، تهیه کننده: منوچهر محمدی و بنیاد سینمایی فارابی، فیلمبردار: شاپور پورامین، صدابردار: مهران ملکوتی، تدوینگر: حسن حسندوست، موسیقی: محمدرضا علیقلی، طراح صحنه و لباس: حسن روح پروری، چهره پرداز: مهری شیرازی، بازیگران: هانیه توسلی، احمد مهرانفر، آفرین عبیسی، سلیمه رنگزن، حسین کهریزی، محمدرضا عقدایی، زمان: ۱۰۸ دقیقه. ]]> هنر Sun, 02 Jan 2011 04:35:58 GMT http://deabel.org/vdcayyn6.49nm015kk4.html كاظم چليپا: هنر اسلامي در گذر زمان دستخوش تغيير شده است http://deabel.org/vdcbs5b8.rhbzzpiuur.html هنر اسلامي در گذر زمان دستخوش تغييرات وسيع اجتماعي و فرهنگي شده است. کاظم چليپا هنرمند عرصه هنرهاي تجسمي به ستاد خبري نخستين جشنواره هنرهاي اسلامي «طواف تا ولايت» گفت: «هنر اسلامي جايگاه خاص خود را در ميان عرصه‌هاي مختلف هنر ايراني پيدا کرده است و اين مسئله تنها منوط به هنر ايران نیست؛ بلکه در ساير کشورهاي دنيا نيز اين هنر از جايگاه خاصي برخوردار است.»وي ادامه داد: «نسل امروز به ویژه در ۱۰۰ سال اخير به علت شرايط خاص، تعليمات اخلاقي جامعه و گذر زمان دچار تغييرات زيادي شده که اين مسئله در هنر نيز نمود پيدا کرده است.»اين هنرمند نقاش بيان کرد: «در گذشته جوامع و فرهنگ‌ها داراي وحدتي در تفکر و رفتار خود بودند که اين مسئله در همه چيز از جمله هنر تجلي يافته بود.»نخستين جشنواره هنرهاي اسلامي «طواف تا ولايت» از ۱۶ تا ۲۴ آبان‌ و در بازه زماني اعياد قربان و غدير به دبيري دکتر «شهرام گيل‌آبادي» در تهران برگزار مي‌شود؛ مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا ۱۵ مهر سال جاري است. ]]> هنر Wed, 14 Sep 2011 07:03:47 GMT http://deabel.org/vdcbs5b8.rhbzzpiuur.html 896 قطعه عاشورايي به راديو ‌و ‌تلويزيون ارائه شد http://deabel.org/vdcb.sbaurhb0siupr.html به گزارش خیمه، مصطفي خاتوني افزود: «به مناسبت ايام محرم اداره نغمات آييني صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران 896 قطعه با موضوع امام حسين(ع) و عاشورا به شبكه‌هاي مختلف صدا و سيماي ايران ارسال ‌كرد.» وي درباره جزئيات قطعه‌هاي همخواني افزود: «همخواني‌ها در قالب دو سي دي 1و 2 ارائه شده كه همخواني 1 شامل 7 قطعه و همخواني 2 شامل 10 قطعه است.»مدير توليد و پخش اداره نغمات آیینی صدا و سیما بیان کرد: «سي دي استاد حبيب چايچيان، حسام، حاج محمود قالي‌زاده كاشاني، سي دي حاج يدالله بهباش، حاج رمضان‌علي شيدا، حاج جواد ملك‌فر از ديگر آثار توليدي اين مركز است.»پيام محرم در قالب 14 سي دي «پرواز تا خدا» در قالب 2 سي دي، مجلس اول، سوم، چهارم و ششم هركدام در 3 سي دي، مجلس دوم در 1 سي دي و مجلس هفتم در 4 سي دي ارائه شده است. همچنين علاوه بر آن مرثيه سرايي انگليسي در يك سي‌دي و مديحه‌سرايي عربي در 3 سي‌دي، «ياد ايام» با موضوع شب‌هاي محرم در جبهه «باز اين چه شورش است» در يك سي‌دي و پيرغلامان در 8 سي‌دي توليد شده و به شبكه‌هاي تلويزيوني سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ارائه شده است. ]]> هنر Mon, 05 Jan 2009 13:40:53 GMT http://deabel.org/vdcb.sbaurhb0siupr.html نمايش «آوا» روی صحنه رفت http://deabel.org/vdcc.0q0a2bq4pla82.html به گزارش خیمه، احمد ايرانی‌خواه، كارگردان نمايش «آوا» گفت: «يادواره عاشورا امكانی است برای تجلی باورهای ما، باورهايی كه از كودكی با آن زندگی كرده‌ايم؛ عاشورا در دل تئاتر حرف‌های زيادی برای گفتن دارد.» موضوع اين نمايش كه به نويسندگی «مليحه مرادی‌جعفری» در روز در تالار فخرالدين اسعد گرگانی به اجرا درآمد در رابطه با آهنگسازی است كه بدون هيچ دليل پزشكی به كما رفته و همسر او اعتماد از وی مراقبت می‌كند. اعتماد در طول نمايش متوجه می‌شود كه همسرش آوا يك كليپ اعتقادی از عاشورا در آخرين روزهای قبل از به كما رفتنش ساخته است اعتماد كه قبلا اعتقادی به حادثه عاشورا نداشته با آن عجين شده و عاشورا دغدغه ذهنی‌اش می‌شود. پنجمين همايش سراسری آيين‌های عاشورايی در سالن‌های تالار فخرالدين اسعد گرگانی، تالار طاها و تالار شهيد بهشتی شهرستان كردكوی برپا بود. ]]> هنر Wed, 14 Jan 2009 03:32:10 GMT http://deabel.org/vdcc.0q0a2bq4pla82.html