سحر وقت مسئله گفتن نیست/ غصه می‌خورم که چرا نگذاشتم صدایم شنیده شود

مهدی حمیدی: در حال حاضر سحر که می‌شود، هر شبکه‌ای را که می‌گیرید در حال مسئله گفتن هستند. سحر بایستی با خدا حرف زد و بنده ...

چرا هنرمندان آواز به حوزه مناجات‌خوانی ورود نمی‌کنند؟+صوت مناجات

مناجات‌خوان شب‌های ماه مبارک رمضان در تلویزیون معتقد است، مداح جامع‌الاطرافی که به تمام رشته‌ها از جمله مناجات‌خوانی تسلط ...

ماجرای شفا گرفتن مرحوم عباس صالحی؛ دعاخوان خوش صدا + صوت

مردم ایران بارها دعاها و زیارات مختلفی را با صدای مرحوم حاج عباس صالحی از صداو سیما شنیده‌اند، صدای ماندگاری که خلوصی ...
آرشيو يادداشت
نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
گفتمان سازی در حوزه مداحی و چند نکته
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
در پرداختن به دین و اهل بیت که در جای خود، اصلی صاف، زلال و الهی است، شرط لازم و برجسته مداحی و روضه‌خوانی، اخلاص است، بدین معنی که مداح برای دنیا مداحی نکند و روضه نخواند. البته که مردم، با صفای کامل خود سعی می‌کنند که به اداره زندگی این گروه از خدمتگزاران به دین کمک نمایند، به تعبیری اسب ...
لزوم توجه به گفتمان‌سازی در عرصه دین
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
سوالی که این روزها مرتبا تکرار می‌شود آن است که چرا در جامعه‌ای که در آن این همه شعائر دینی از جمله عشق سرشار به امام حسین (ع) در ایام محرم برقرار است، امروزه مملو از گناه و معصیت، فسادهای مالی و پرونده‌های دایر در قوه قضاییه است؟
غلط مصطلح با نام مراسم مناجات‌خوانی
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
دو پایه مناجات «در خلوت بودن» و «آهسته صحبت کردن» است. لذا مناجات یک ارتباط دو طرفه و محدود است و این ‎که برخی مراسمات جمعی را «مناجات خوانی» یا «مناجات دسته جمعی» می خوانند، غلط مصطلح است.
رسالتی که رهبر انقلاب بر عهده‌ شاعران نهادند
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲
شعر آئینی صرفا مدح و مرثیه‌ی اهل بیت علیهم‌السلام نیست. در این دیدار نیز ما شاهد بودیم که اشعاری با مضامین نیایش مبتنی بر مناجات، مدافعان حرم، دفاع مقدس، وحدت مسلمین و... هم خوانده شد.
بررسی سندیت دهه اول و دوم فاطمیه در روایات
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
درباره مدت زمان حیات حضرت صدیقه طاهره(س) بعد از رحلت پدر، در منابع متقدم دست‌کم پانزده گزارش وجود دارد که محل اختلاف مورخین، علما و فقهای اهل تشیع و نیز اهل تسنن بوده است.
ویژگی های شعر آیینی و فاطمی
۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱
جان مایه شعر آیینی اصیل و فاخر «موضع‌مندی» آن است، نه «موضوع‌بندی» آن. یعنی ایستادن شاعر در جبهه «حق» و حق مداری و برائت از ظلم و باطل و زشتی و پلشتی.
شعر آیینی در افق آموزه‌های انقلاب اسلامی(1)
۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
در شعر آیینی گذشته، بیشتر به بیان و توصیف زندگی اهل‌بیت و رخ‌دادهای صدر اسلام توجه شده است و تأمل بر فلسفه وجودی نبوت و امامت و ولایت در ابعاد مختلف آن تا حدی مورد غفلت واقع شده است.
پایبندی به ادب و آداب در شعر آیینی
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
حمید سبزواری به همه ما یادآوری می‌کند که اگر قصد ما از ورود به این حریم مقدس خدمت به خاندان رسالت است، باید به ادب و آداب آن پایبند باشیم.
چگونه می توان در یک روز هم غمگین بود و هم خوشحال؟
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
چگونه می توان در یک روز و در آن واحد هم غمگین بود و هم خوشحال؟ چنین پدیده ای نه در فرهنگ ما جایگاهی دارد و نه امکان پذیر است.
از منبر تا تریبون
۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱
گویی امر دین دیگر به نحو تام و تمام در اختیار روحانیون نبود. سخنرانان غیر روحانی در کنار و هم پای با روحانیون در عرصه حضور داشتند. سخنرانان غیر معمم بر دو قسم بودند؛ دسته‌ای که رویکرد نقادانه بر دین رسمی داشتند و دسته‌ای که از جانب حکومت دینی مورد قبول واقع شدند.
«سخنران» یا «واعظ»؟ مسئله این است
۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳
«وعظ» یا «موعظه» در معنای خود وجهی اخلاقی و معنوی را دربر دارد که «سخنرانی» فاقد آن است. به خطبای قدیم «واعظ» می‌گفتند و واعظ حتماً می‌بایست که مجتهد هم می‌بود مگر اینکه ضرورت اطلاع از امر دین ایجاب می‌کرد در غیاب مجتهد یک مطلع از علم دین که مجتهدی لابد او را تأیید کرده بود، وعظ می‌کرد.
برخی مردمان امام گذشته را عاشقند، نه امام حاضر را!
۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
«زمانه عجیبی است، برخی مردمان امام گذشته را عاشقند، نه امام حاضر را. می‌دانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می‌کنند،اما امام حاضر را باید فرمان برند ! وکوفیان عاشورا را این گونه رقم زدند.»
مقتل‌خوانی به بهانه شعرسرایی
۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
اینکه شاعری بخواهد شعر بسراید و به همین بهانه به مطالعه مقاتل روی آورد، رویکرد پسندیده و بلکه درستی نیست؛ هر کسی که شیعه امام علی(ع) و باسواد است و مدعی محبت اهل بیت(ع)، ناگزیر است که منابع مربوط به اهل بیت(ع) را بخواند،‌ چه شاعر باشد و چه نباشد.
عزاداری محسنیه، آری یا خیر؟
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
سوگواری و مجلس عزای ایام خاص در سطح محدود و برای مخاطبان مشخص قابل دفاع است اما وقتی در حوزه عمومی و به عنوان یک سنت و سیره فراگیر مطرح می شود قابل توجیه نخواهد بود.
تنها مداح بین‌المللی ایران
۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۱
مرحوم مؤذن زاده با آن قدرت حنجره، هیچ داعیه‌ای نداشت و همه را لطف الهی می‌دانست و از همه مهم‌تر اینکه این صدا را فقط در خانه اهل‌البیت علیهم‌السلام به‌کار می‌گرفت و تا پایان عمر برای غیر اهل بیت نخواند.
فخر مداحان؛ مغضوب رسانه ملي
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
«... به دعوت پادشاه بحرين به آن کشور سفر کردم و در مجلسي برايش خواندم. بعد از اتمام مراسم، گفت با اين حنجره طلايي، ثروت شما چقدر است؟ جواب دادم چيزي از مال دنيا ندارم و اين حنجره وقف اربابم، امام‌حسين(ع) است.»
درسوگ سالار مرثیه
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲
هرچند موذن‌زاده شهرتی ملی و حتی فرامرزی داشت و در مراسم ختم حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری آذربایجان هم به نوحه‌خوانی پرداخت، اما «سلیم» میان آذری‌ها و ترک‌زبان‌ها جایگاهی خاص و متفاوت دارد.
شیعه، یک پشیمانی مداوم دارد!
۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
راهپیمایی اربعین به یکی از مناسک دینی تبدیل شده است. آیینی که دامنه و گستردگی حضور شیعیان در آن می‌تواند آن را تبدیل به یک پدیده اجتماعی قابل مطالعه کند. متن زیر گفتاری منتشر نشده از دکتر محمدرضا جوادی یگانه در این باره است که در سال گذشته ارائه شده است.
اربعین؛ زیارت مشتاقان با ثواب‌های شگفت انگیز
۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۴
همه زائرین رابعین حسینی در حال فرار از غفلت‌ها و شرک‌ها به‌سوی خدا هستند؛ ولی کسانی که با اشتیاق به زیارت می‌روند، درجات خاصی دارند.
زیارت عاشورا ‌اندوه را از دل می‌زداید...
۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
زیارت عاشورا، سرّ بزرگی است که توجه به آن دل انسان را روشن می‌کند، ‌اندوه را می‌زداید و انسان را از سرگردانی در بیراهه‌های زندگی نجات می‌دهد.